کاربرد سشوار صنعتی و انواع آن

سشوار صنعتی چیست؟

سشوار وسیله‌ای است که انرژی الکتریکی را به باد گرم تبدیل می‌کند.

در ابتدا می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که اصلاً سشوار صنعتی چیست و پس از آن به بررسی دقیق‌تر اجزای تشکیل دهنده، کاربرد سشوار صنعتی در صنایع مختلف، فواید سشوار صنعتی و … خواهیم پرداخت.

کاربرد سشوار صنعتی
HG20008.1

سشوارهای صنعتی کاملاً مانند سشوارهای آرایشی هستند؛ یعنی باد گرم تولید می‌کنند. حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که تفاوت سشوارهای آرایشی و سشوارهای صنعتی در چیست؟

تفاوت این سشوارها با یکدیگر در شدت باد تولید شده وهم چنین حرارت بادی است که تولید می‌کنند. درجه‌ی باد تولید شده در یک سشوار صنعتی حدود ۵۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد بوده که ده‌ها برابر نسبت به یک سشوار آرایشی بیشتر است؛ به همین علت است که به آن تفنگ حرارتی هم گفته می‌شود.

  • معمولاً یک سشوار صنعتی به سیستمی مجهز است که می‌تواند میزان باد و گرمای تولید شده را کنترل کند.

اجزای سازنده یک سشوار صنعتی

یک سشوار صنعتی از دو قسمت المنت و موتور تشکیل شده است.

  • المنت: این بخش وظیفه‌ی تولید هوای گرم را برعهده دارد.
  • موتور: این بخش وظیفه‌ی انتقال هوای گرمی که توسط المنت تولید شده را دارد.

کاربرد سشوار صنعتی

کاربرد های سشوار صنعتی ‌-کاربردهای فروانی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گرم کردن، شرینگ و وکیوم محصولات در بخش بته‌بندی، سوزاندن رنگ روی فلزات، خم کردن پلاستیک، نرم کردن لوله‌های سفت، گرم کردن شیشه‌ طلقی برای تبدیل آن به فراورده‌های دیگر، برداشتن برچسب از روی سطوح مختلف، دودی کردن شیشه‌ی اتومبیل‌ها و … اشاره کرد. همچنین از سشوار صنعتی می‌توان برای از بین بردن رنگ استفاده کرد؛ به این صورت که در اثر برخورد باد گرم، رنگ از روی سطوح زیرین خود جدا می‌شود.

این وسیله در کارهای صنعتی مانند جوشکاری، لحیم کاری، تولید لامپ کم مصرف، صافکاری، لبه چسبانی، لوله کشی، وارنیش کردن سیم‌ها و جدا کردن کفپوش‌ هم کاربرد دارد.

مزایای سشوار صنعتی

  • دسته سشوار پلاستیکی بوده که باعث می‌شود در هنگام کار طولانی با این دستگاه احساس خستگی نکنید.
  • یکی دیگر از مزیت‌های سشوار صنعتی این است که برای گرم کردن، شعله‌ی آتش تولید نمی‌کند چون شعله‌ی آتش در هنگام کار می‌تواند به محصول مورد نظر آسیب برساند.
  • طیف حرارتی ای که این سشوار می‌تواند تولید کند بسیار وسیع است و این امر یکی از دلایل کارآمد بودن این دستگاه در صنایع مختلف است.

بهترین برند سشوار صنعتی

از انواع سشوار صنعتی می‌توان به سشوار صنعتی الکتریکی، مادون قرمز و گازی اشاره کرد که بسته به نوع کاربرد می‌توانید نوع مناسب کارتان را خریداری کنید.

برندهای مختلفی در زمینه تولید سشوار صنعتی فعالیت دارند که از پیشتازان آن‌ها می‌توان به بوش، اینکو ، ماکیتا، رونیکس، هیوندای و متابو اشاره کرد.

نکات مهم کار با سشوار صنعتی

سشوار صنعتی هم مانند سایر دستگاه‌های صنعتی باید از هرگونه ضربه مصون بماند؛ زیرا در سشوارهای صنعتی، هنگام کار دمای سرامیک المنت دستگاه به‌شدت بالا رفته و به‌شدت حساس و شکننده می‌شود و با کوچک‌ترین ضربه‌ای آسیب می‌بیند و می‌شکند.

بهتر است در هنگام کار با سشوار صنعتی پس از هر چند دقیقه‌ای که با آن کار می‌کنیم، چند دقیقه‌ای به آن استراحت دهیم؛ این کار باعث می‌شود عمر دستگاه طولانی‌تر شود.

ساختار سشوار صنعتی به‌گونه‌ای است که از هر دو طرف هوا را به درون خود می‌کشد پس واضح است که تمیز نگه داشتن این دو قسمت باعث مکیده شدن بهتر هوا به داخل آن و کارایی بهتر این دستگاه می‌شود. نکته‌ی دیگر در ارتباط با مکنده‌های آن، این است که پس از کار بهتر است که دستگاه را به‌صورت عمودی روی سطح زمین قرار دهیم چون همان‌طور که گفتیم دو مکنده‌ی هوا در دو طرف سشوار قرار دارند و اگر سشوار را طوری قرار دهیم که ورود هوا به داخل آن دچار مشکل شود باعث می‌شود که به دستگاه شما آسیب‌های جدی وارد شود.

در هنگام کار با سشوار صنعتی به فاصله‌ی سشوار با قطعه‌ای که دارید روی آن کار می‌کنید توجه کنید زیرا یک سهل انگاری کوچک در هنگام کار باعث می‌شود تا صدمات غیرقابل جبرانی به سشوار صنعتی و قطعه‌ی مورد نظر وارد شود.