نحوه کار با منگنه کوب بادی

نحوه کار با منگنه کوب بادی

منگنه کوب از دستگاه‌های متداول در صنایع چوب است و مانند همه‌ی دستگاه‌ها، استانداردها و شرایط استفاده مخصوص به خود را دارد. هر استاد کاری در کنار آموزش چگونگی ساخت لوازم چوب، باید چگونگی سرویس و نگهداری و حل مشکلات احتمالی دستگاه‌های موجود در کارگاه خود را آموزش ببیند. در این نوشته‌های پیشین منگنه کوب بادی را به شما معرفی کرده بودیم اما در این نوشته با طرز کار با منگنه کوب و چگونگی نگهداری از منگنه کوب بادی، با شما همراه هستیم.

در ابتدا بهتر است کمی در مورد شرایط ایمنی کار با دستگاه بیشتر بدانیم:
در هنگام کار با دستگاه حتماً از عینک و گوشی محافظ استفاده کنید. منگنه کوب به خاطر نداشتن اهرم محافظ به کوچک‌ترین برخورد دست با ماشه، منگنه را به‌شدت پرتاب می‌کند و برای نجار و اطرافیانش بسیار خطرناک است. برای همین وقتی در کارگاه کسی با منگنه کوب کار می‌کند، دیگر افراد حاضر در کارگاه هم بهتر است از عینک استفاده کنند. شاید منگنه در اثر پرتاب نهایت به لباس بچسبد و در حد یک خراش یا سوراخت ایجاد کند. اما اگر این سوزن منگنه به داخل چشمان نفوذ کند، خسارت جبران ناپذیری وارد می‌شود.
– ضربات منگنه به چوب، مخصوصاً در هنگام منگنه کاری شبکه داخل درب، بسیار زیاد و گوش خراش است. پس بهتر است حداقل برای آرامش اعصاب خود از گوشی محافظ استفاده کنید.
هرگز از کپسول‌هایی مثل کپسول اکسیژن و کپسول گاز برای استفاده از منگنه کوب استفاده نکنید چون امکان انفجار در این حالت بسیار بالاست.

فشار مناسب برای استفاده از منگنه کوب، ۷ تا ۱۲ بار است. تلاش کنید فشار باد پمپ باد را در همین حد نگه دارید. البته ۱۲ بار برای منگنه کوب بسیار بالاست و حتی فشار ۹ بار هم شلیک شدیدی را در پی خواهد داشت.هرگز برای شوخی، آزمودن و یا ترساندن، به‌سوی اطرافیان خود شلیک نکنید (حتی اگر مطمئن هستید منگنه در داخل دستگاه نیست)بعد از تمام کار، منگنه را از خشاب خالی کنید و از شیلنگ پمپ باد جدا کنید. و موارد دیگری که عقل سلیم حکم می‌کنم که نباید آن کار را انجام دهید.

 

۱-در زمان کار با دستگاه هیچ‌وقت دست خود را به‌صورت آماده باش بر روی ماشه نگذارید. ماشه منگنه کوب بسیار حساس است و با کوچک‌ترین حرکت و ضربه، شلیک می‌کند

۲-در زمان شلیک، دهانه دستگاه را به صفحه به‌خوبی بچسبانید و سپس اقدام به شلیک کنید. در غیر این صورت ممکن است منگنه کمانه کند و به سر و صورت شما برخورد کند

۳-در صورتی که خسته هستید، از منگنه کوب استفاده نکنید. ممکن است به‌اشتباه، منگنه به دست شما یا اطراف برخورد کند

۴-دستگاه را به زمین نی اندازید و همیشه آن را به‌ آرامی در جای خود نگه دارید. در صورتی که دمای هوا صفر یا زیر صفر هست، برای کارایی بهتر باید دستگاه را گرم کنید. به این صورت که منگنه‌ها را از خشاب خارج کنید و هر ۴ ثانیه یک بار شلیک کنید. می‌توانید از کار را با فاصله زمانی بیشتری هم انجام دهید.

۵-پس از ۱۵ بار شلیک، دستگاه آماده به کار است. با این کار دستگاه گرم می‌شود و پیستون به ضربه کیر کمک می‌کند تا انعطاف پذیری خود را به دست آورد

۶-اگر هر روز از دستگاه و در زمان های طولانی استفاده می کنید، ابتدای هر روز کاری ۳ تا ۴ قطره روغن مخصوص از قسمت ورودی هوا، به داخل دستگاه بچکانید.

۷-در هنگام جاگذاری و یا خارج کردن منگنه از خشاب، دماغه منگنه کوب را به سمت پایین نگه دارید در صورت شلیک احتمالی، سوزن به‌صورت شما برخورد نکند.

۸-اگر در هنگام کار با منگنه کوب بادی سوزن در داخل دماغه گیر کرد، دستگاه را از شیلنگ باد خارج کنید، منگنه‌ها را از خشاب خارج کنید و با آچار آلنی که در کارتن همه‌ی دستگاه‌ها موجود هست، پیشانی بالایی را باز کنید و با استفاده از انبر دم باریک سوزن را خارج کنید.


۹-در هنگام جایگذاری منگنه در داخل خشاب، مراقب باشید گرد و خاک و یا هر شی‌ء ریز دیگری به داخل خشاب وارد نشود.

 

نحوه کار با منگنه کوب بادی وحل مشکل

حل مشکلات احتمالی منگنه کوب:
در این قسمت مشکلاتی که ممکن است شما با آن مواجه شوید را نام می‌بریم و راه حل این مشکلات را نام خواهیم برد.
*دستگاه عمل شلیک را انجام می‌دهد اما منگنه خارج نمی‌شود
دلیل:
فشار باد نامناسب. فشار‌ را باید بین ۷۰ تا ۱۲۰ PSi تنظیم کنید. ۷ تا ۱۲ بار
گیر کردن منگنه در داخل دماغه دستگاه (در بالا اشاره شد)
منگنه رنگ زده است و یا مناسب این دستگاه نیست. باید از اندازه مناسب استفاده کنید.

پیستون بیش از حد کثیف است و یا نیاز به روغن کاری دارد. در این حالت باید از طریق ورودی هوا، ۳ تا ۴ قطره روغن در داخل دستگاه بریزید.
*دستگاه کار نمی‌کند
دلیل:
باد به دستگاه نمی‌رسد
سوپاپ خراب شده است که باید واشر سوپاپ را تعویض کنید.

*شلیک‌های نامنظم و یا رد کردن منگنه:
فشار باد نامناسب است
از منگنه مناسب و اندازه دستگاه استفاده نشده
منگنه به‌درستی در خشاب قرار نگرفته
واشر پیستون پاره یا مستهلک شده است.
*در شلیک‌های معمولی خوب عمل می‌کند اما در شلیک‌هایی با سرعت بالا، نه
فشار باد نامناسب است
قطر داخلی شیلنگ باد کم است.

 

 

 

برای خرید انواع منگنه و میخ کوب بادی اینجا را کلیک کنید.