روش کار با بکس بادی

روش کار با بکس بادی

روش کار با بکس بادی در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.بکس بادی با نام دیگری از قبیل آچار بادی، ایمپکت بادی و آچار پنوماتیک شناخته شده است.  بکس بادی برای باز و بسته کردن انواع مهره و پیچ مورد استفاده قرار می گیرد.  ابزار بکس بادی با سرعت و قدرت بالا در تمامی پروژه های کوچک و بزرگ صنعتی قابل استفاده است. غالب کاربران بکس بادی ومتعلقات آن، صنایع و کارگاه های تولیدی می باشند که به جای استفاده از یک آچار دستی، این ابزار قدرتمند را به کار می برند. بکس بادی ازنظر فرم و نمای ظاهری به چهار صورت تفنگی، سرکج، مستقیم و صلیبی ساخته می شود.

box-1

بکس بادی بوسیله درایوهای مختلفی که به آن سوار می شود قابلیت باز کردن پیچ و مهره های پرس شده را دارد و در عین حال می تواند کار پرس را نیز بر عهده بگیرد. بکس بادی در اشکال مختلفی  ساخته و وارد بازار می شود. از جمله باکس بادی ها می توان به چند نمونه اشاره کرد: بکس حتی می تواند بدون سیم و با باتری کار کند که در این صورت بالطبع از نیروی هوای فشرده بهره ای نمی برد. ابزار باکس بادی دارای یک درایو مربعی شکل در سایزهای مختلف رایج است که کار سفت و شل کردن مهره ها  و پیچ ها را بر عهده می گیرد. برای سفت کردن پیچ می توان از ابزار دیگری به نام آچار گشتاور استفاده کرد. بکس بادی دارای یک موتور محرکه نیز می باشد که سرعت دستگاه را تنظیم می کند.

تقسیم بندی درایو بکس  می تواند بر اساس سایز انجام شود در این صورت باید از چند نوع بکس بادی در سایزهای مختلفی نام برد که عبارتند از:

·        بکس بادی درایو در اندازه ۱/۲ اینچ
·        بکس بادی درایو در اندازه ۳/۴ اینچ
·        بکس بادی درایو در سایز ۱ اینچ
·        بکس بادی درایو در سایز ۱/۲ ۱ اینچ، ایمپکت ۱/۲  ۲

 

 

روش دیگری نیز برای دسته بندی درایو بکس بادی وجود دارد. در این روش ابزار بکس بادی طبق سایز و اندازه درایو سوکت به انواع مختلفی تقسیم می شوندکه عبارتند از:

 

·        درایو۱ اینچ رنج تقریی ۴۰۰ تا ۳۵۰۰ نیوتن متر

·        درایو۳/۸  اینچ رنج تقریبی ۵۰ تا ۲۵۰ نیوتن متر

·        درایو۲/۱ اینچ رنج تقریبی ۱۰۰ تا ۸۰۰ نیوتن متر

·        درایو۴/۳ اینچ رنج تقریبی ۲۰۰ تا ۱۸۰۰ نیوتن متر

·        درایو۲/۱ ۲ اینچ رنج تقریبی ۵ تا ۶۰ هزار نیوتن متر

·        درایو۲/۱ ۱ اینچ رنج تقریبی ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نیوتن متر

·        درایو۴/۱ اینچ یا بیت خور رنج تقریبی۱۰ تا ۲۵ نیوتن متر

 در روش دیگری برای دسته بندی بکس بادی و متعلقات آن، میزان سرعت درایو سوکت معیار قرار می گیرد. برطبق این دسته بندی، سرعت و قابلیت بکس بادی بواسطه سایز درایو سکوت مشخص می شود که در زیر به شرح هر یک می پردازیم:

– بکس بادی درایو ۴/۱  دارای سرعت کار بالا وگشتاور پایین برای پیچ و مهره یا مدل پیچ گوشتی در اندازه های کوچک می باشد.
–  بکس بادی درایو ۳/۸ سرعت کار بالایی دارد و گشتاور آن کمتر از ۲۰۰ نیوتن برای سایز M6  تا M10 می باشد.

 

–  کاربردی ترین نوع این ابزار بکس بادی دارای یک درایو با سایز ۲/۱ می باشد و در کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
– بکس بادی درایو ۴/۳  که از مدل های ۲/۱ قدرت بیشتری دارد و برای سایز پیچ M 12  تا M 24 کارآیی بالایی دارد.

 

– بکس بادی های درایو ۱ اینچ که از لحاظ  گشتاوردر مدل های متنوع و در نمونه های کارگاهی و صنعتی ساخته می شوند. این نوع بکس بادیسطح زیادی از سایز پیچ ها را تحت پوشش خود قرار می دهد که شامل M 14  تا M 45  می باشند.

  بکس بادی های درایو ۲/۱  ۱ و ۲/۱  ۲ که گشتاور های بالایی را ایجاد می کنند و عموما به شکل صلیبی و دو دسته هستند. این نوع بکس بادی ها برای اندازه بولت های بالا از M30  تا M 100 به کار برده می شوند.

برای مشاهده انواع بکس بادی اینجا را کلیک کنید.