راهنمای خرید فرز و مینی فرز

راهنمای خرید فرز و مینی فرز

راهنمایی خرید فرز و مینی فرز در این مقاله به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است.وقتی صحبت از کاربرد مینی فرز می شود ، انواع زیادی از آنها بسته به نوع نیاز شما در بازار موجود است. شاید جوشکار ، بنا یا حتی نجار باشید. یا نه شاید صرفا کارهای خانگی در هر صورت شما به یک مینی سنگ نیاز دارید. پس همراه ما باشید با یک مشاوره خرید مینی فرز کاربردی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.همچنین انواع سنگ فرز و کاربرد آنها را هم خواهیم آموخت.

راهنمای خرید فرز و مینی فرز

 

مینی فرز چیست؟

مینی فرز ابزاری است که به راحتی می تواند کارهای مختلف را انجام دهد، قابل حمل است و تقریبا برای هر کار فنی لازم است. برش یکی از کارهایی است که می توان به راحتی با استفاده از مینی فرز انجام داد. با نصب لوازم جانبی مختلف ؛ این ابزارها می توانید سنگ ، کاشی ، بتن ، فلز یا حتی مواد نرم تری مانند پلاستیک ، چوب و PVC را برش دهند. همچنین با نصب پولیشر می توانید از آن برای صیقل دادن سطوح مختلف استفاده کنید.

مینی فرز چیست؟

انتخاب مینی سنگ و سنگ فرز مناسب حتی برای حرفه ای ها هم کار آسانی نیست. تنوع مدل و برندهای مختلف در بازار آنقدر زیاد است که بدون تحقیق نمی توان یک دستگاه فرز مناسب انتخاب نمود. در این نوشته مهم ترین ویژگی های  فرز و مینی فرز نکاتی که هنگام خرید باید در نظر گرفت را آورده ایم.

 

انواع سنگ فرز:

1-مینی فرز برقی

مینی سنگ برقی یک ابزار برقی است که با سیم به پریز برق متصل می شود. نقطه قوت این ابزار این است که می توانید تا آنجا که می خواهید از آن استفاده کنید و نگران تمام شدن باتری نباشید.

این نوع فرزها معمولاً پرقدرت ، ارزان تر و سبک تر از دستگاه های شارژی است. نکته مهمی که باید هنگام کار با سنگ فرز برقی در نظر بگیرید دسترسی به منبع تغذیه است. از طرف دیگر ، هنگام کار با مینی سنگ برقی ، باید مراقب سیم برق آن باشید تا آسیبی نبیند.

 

2-مینی فرز شارژی

مینی فرز شارژی قدرت خود را از باتری می گیرد و هنگامی که به برق دسترسی ندارید و نیاز به ایستادن روی نردبان یا داربست دارید بسیار مفید است. موتورهای الکتریکی بدون زغال سنگ و باتری های لیتیومی شارژ مورد نیاز را برای مدت طولانی تأمین می کنند. مانند دیگر ابزارهای قابل شارژ ، فناوری شارژ سریع زمان لازم برای شارژ باتری را کاهش می دهد. برخلاف نظر اکثر کاربران ، شارژ سریع به باتری آسیب نمی رساند ، بلکه عمر آن را افزایش می دهد ، زیرا باتری مدت زمان کمتری شارژ می ماند. با شارژ سریع گرما سریعتر می شود ، اما باتری هنوز زمان کمتری برای گرم شدن نیاز دارد. در نتیجه طول عمر آن افزایش می یابد. 

مینی فرز شارژی

3- سنگ فرز بادی

ایده مینی فرز یا سنگ فرز بادی از فرز برقی گرفته شده است ، با این تفاوت که این ابزار برای کار نیاز به کمپرسور هوا دارد. سنگ فرز پنوماتیک یکی از سبک ترین انواع فرز ها است. و برای کار نیاز به باتری یا موتور الکتریکی ندارد. تنها منبع تغذیه این ابزار فشار هوا است. اگرچه باید هزینه کمپرسور هوا این ابزار را بپردازید ، اما خود فرز بادی ارزان است.

سنگ فرز بادی

 

مشخصات مینی فرز:

هر فرز و مینی فرزی مشخصات بارزی دارد که با توجه به نیاز کاری ، هنگام خرید به این ویژگی ها توجه ویژه داشت تا بتوان بهترین مینی فرز ممکن را انتخاب نمود. از جمله این ویژگی ها میتوان به 1-اندازه فرز  2-وزن دستگاه 3- توان فرز و مینی سنگ 4- سرعت در حالت آزاد 5-ارگونومی و میزان راحتی 6- اندازه صفحه مینی فرز

۱-اندازه فرز

اندازه و ابعاد ابزار یکی از مهم ترین نکاتی است که پیش از خرید باید در نظر گرفت. معمولا سنگ فرز از عهده انجام کارهای سنگین تر و مینی سنگ برای کارهای سبک  مورد استفاده قرار می گیرند. توجه داشته باشید که سایز فرز با توجه به بزرگترین ابعاد صفحه برش که روی آن قابل نصب است تعیین می شود و به ابعاد کلی و طول ابزار وابسته نیست. در جدول زیر اندازه کلیه فرز ها را مشاهده می کنید.

اندازه فرز

 

سایز دیسک( اینچ)قطر خارجی( میلی متر)قطر داخلی( میلی متر)ماکزیمم سرعت در حالت آزادضخامت(میلی متر)
410016140001
4.511522.23130001-1.2
512522.23120001.2
615022.23100001.5
718022.23850001.6-3
923022.236500 3

 

هنگام انتخاب بین دستگاه فرز 115 میلی متری یا 125 میلی متری ، بار دیگر مهم است که در نظر داشته باشید که از این ابزار برای چه کاری استفاده می کنید. خرید دستگاه فرز مجزا 125 میلیمتری برای مقاصد مختلف کاملاً منطقی تر است.دستگاه فرز 125 میلی متری علی رغم محدودیت عمق برش تا 38 میلی متر ، توانایی برش دارد. در حالی که مینی فرز های 115 میلی متری تنها 30 میلی متر عمق برش را  ارائه می دهند ، دقیق ، قابل حمل و سبک تر از نسخه های بزرگتر هستند.

 

۲-وزن ابزار

دستگاه فرز در وزن های مختلف تولید می شود، برخی مدل ها سنگین تر و برخی دیگر سبک هستند. وزن دستگاه را با توجه به توان خود انتخاب نمایید. سنگ فرز سبک هم در استفاده طولانی مدت سنگین تر از همیشه به نظر خواهد رسید و دست شما را خسته خواهد کرد.

وزن ابزار

پس مدلی را انتخاب نمایید که وزن زیادی نداشته باشد و همچنین هنگام کار با آن احساس راحتی داشته باشید.

 

 

۳-توان دستگاه فرز

قدرت دستگاه فرز معمولاً بر حسب وات (حداکثر قدرتی که می تواند با آن کار کند) اندازه گیری می شود.موتور دستگاه های فرز مختلف با توان متفاوت عرضه می شوند.مقدار توان ورودی سنگ زنی بر حسب آمپر و برای آسیاب قابل شارژ بر حسب ولت بیان می شود.

توان دستگاه فرز

قدرت آسیاب بادی بر فوت مکعب در دقیقه اندازه گیری می شود و معمولاً بر اساس فشار توصیه شده برای ابزار بر حسب پوند بر متر مربع اندازه گیری می شود. هنگام خرید دستگاه فرز مانند هر ابزار برقی دیگر ولتاژ، میزان آمپر و برق مصرفی دستگاه توجه نمایید. بیشتر فرزهای موجود در بازار ولتاژ بین ۱۱۰ تا ۲۳۰ و توانی بین ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ وات دارند.

 

 

 

۴-سرعت در حالت آزاد

ویژگی دیگری که حتما باید به آن توجه نمایید سرعت ابزار در حالت آزاد است. اگر می خواهید سنگ فرز مناسبی خریداری نمایید که بتواند از عهده تمامی نیازهای شما برآید باید مدلی را انتخاب کنید که سرعت کافی داشته باشد. هنگام مقایسه مینی فرز ها از نظر سرعت ، باید به خاطر داشته باشید که هرچه صفحه دیسک کوچکتر باشد ، سرعت در حالت آزاد بیشتر است.

سرعت در حالت آزاد

سرعت دستگاه زمانی اندازه گیری می شود که دستگاه تحت فشار نباشد و وقتی که با حداکثر سرعت بدون صفحه می چرخد.سرعت فرز آهنگری بیش از 8500 دور در دقیقه است ، اما سرعت فرز سنگبری حدود 6000 دور در دقیقه است ، اما قدرت بیشتری دارد.

 

 

چنین سرعتی برای انجام برش و سنباده کاری ایده آل است اما باید مراقب خطرات آن نیز بود؛ برای پیشگیری از جراحات و آسیب های احتمالی حتما از لوازم ایمنی مناسب استفاده نمایید.

۵-ارگونومی و میزان راحتی

هر نوع ابزاری که خریداری میکنید فارغ از ابعاد باید در دست شما راحت باشد و از کار کردن با آن احساس خستگی نکنید. اگر هنگام خرید این مهم را در نظر نگیرید حین انجام پروژه ها زودتر خسته میشوید و از انتخابی که کرده اید پشیمان خواهید شد.

ارگونومی و میزان راحتی دستگاه فرز

 

به طور کلی فاکتورهای اصلی تعریف راحتی در سنگ فرز وزن و سایز هستند. به دنبال ابزاری باشید که بتوانید بدون خستگی مدت زمان بیشتری را با آن کار کنید. دستگاه های فرز پیشرفته معمولا به دسته های ضد شوک مجهز هستند که مانع انتقال انرژی دستگاه به کاربر شده و راحتی ابزار حین کار را افزایش میدهد.

 

نکات مهم هنگام خرید:

1-با افزایش اندازه فرز، سرعت به منظور جلوگیری از ارتعاشات و خرد شدن دیسک کاهش می یابد. برای صفحه دیسک بزرگتر فرز های با سرعت کمتر ارائه می شود.

2- فرز های 4 و 6 اینچی را بررسی نکرذیم زیرا خرید آنها را توصیه نمی کنیم. چونکه کمترین استفاده را  در بین فرز ها در کارهای صنعتی و خانگی را دارند.

3-قدرت بیشتر برابر است با ظرفیت برش بیشتر به طور کلی هرچه قدرت یک فرز بیشتر باشد توان برش آن بیشتر است.

4-نکته قابل توجه دیگر که باید به آن توجه کرد، تعداد موقعیت دسته سنگ فرز می باشد. تقریبا اکثر مینی سنگ ها دارای دو موقعیت جانبی چپ و راست هستند و فقط تعداد اندکی از آنها دارای دسته 3 موقعیتی هستند. چرا این مهم است؟ زیرا ، افرادی هستند که از این قابلیت  مینی فرز برای کارهای خانگی و صنعتی خاصی استفاده می کنند.

5-همچنین نوعی از مینی سنگ و فرز ها که با نام دیمردار( کنترل سرعت متغییر) شناخته می شوند در بازار موجود اند. کاربرد مینی فرز دیمردار بیشتر برای کارهای که کنترل سرعت خیلی مهم است استفاده می شود مثل پولیش کاری که اگر دور موتور مینی فرز بالا و قابل تنظیم نباشد باعث خسارات جبران ناپذیری می شود.البته قیمت مینی فرز های دیمردار از نوع عادی بیشتر است. 

بهترین برند سنگ فرز و مینی فرز:

برای انتخاب بهترین مینی و سنگ فرز ایرانی و خارجی از میان برترین برند ها  می توان به برند های مانند: رونیکس (Ronix)؛ توسن (Tosan)؛ سیلور (Silver)؛ اینکو (Ingco)؛ توتال (TOTAL) و … اشاره کرد البته با توجه به تحریم ها  از در اختیار داشتن بهترین برند های جهان مانند دیوالت ، ماکیتا ، میلواکی و بوش محروم هستیم.

 

برای خرید فرز و مینی فرز اینجا را کلیک نمایید

منبع: cutt.ly/PESckrX