دریل گیربکسی چیست؟

دریل گیربکسی یا دریل گیربکس دار چیست؟

برخی اصطلاحات در زمینه‌ی ابزار برقی که مورد استفاده‌ی عموم مردم است، ممکن است از لحاظ علمی اشتباه باشد، ولی بدلیل استفاده‌ی زیاد شکل صحیح به خود گرفته و بسیار رایج است . از آن جمله می‌توان به اصطلاح ” دریل گیربکسی ” و ” دریل معمولی ” اشاره نمود.

دریل گیربکسی یا دریل گیربکس دار چیست؟

 

وقتی صحبت از گیربکس یا جعبه دنده می‌شود، منظور مجموعه قطعاتی است که قادر است بین نیروی نیروی محرکه‌ی ورودی به ماشین با سرعت و قدرت خروجی از آن توازن ایجاد نماید . این توازن از طریق درگیری تعدادی دنده که صورت ثابت و یا قابل تغییر در کنار هم قرار گرفته‌اند ایجاد می‌شود.

و اگر بخواهیم ساده‌تر مطرح نماییم، مفهومش این است که گیربکس یا همان جعبه دنده وسیله یا ابزاریست که می‌توان به کمک آن، نیروی محرکه را به قدرت یا سرعت تبدیل نمود که در نتبیجه به این نوع دریل چند سرعته هم گفته می شود.

با این توضیح مختصر شاید مشخص شده باشد که چرا اصطلاح ” دریل معمولی ” اصطلاح درستی نیست، و شاید با کمی دقت در ساختار این نوع ابزارها، درک آن راحت‌تر باشد.

این‌گونه دریل‌ها که به غلط به ” غیرگیربکسی ” مشهورند، دارای یک آرمیچر می‌باشند که شفت این آرمیچر در انتها به صورت یک دنده طراحی شده است.  این دنده با یک دنده‌ی دیگر که به دنده‌ی مقابل مشهور است و قطر آن چندین برابر دنده‌ی شفت آرمیچر است، درگیر می‌شود و نیروی محرکه‌ی تولید شده توسط آرمیچر را به سه‌نظام دریل منتقل نموده و باعث چرخش آن می‌شود.  تفاوت قطر دنده‌ی آرمیچر با قطر دنده‌ی مقابل باعث تبدیل سرعت آرمیچر به قدرت می‌شود.

بنابراین به وضوح مشخص می‌شود که در همین دریل‌های معمولی نیز، یک گیربکس با سرعت ثابت وجود دارد و با گردش آرمیچر، گشتاور ثابتی را در سه‌نظام دریل برای به چرخش در آوردن مته ایجاد می‌نماید

منظور از دریل گیربکسی چیست؟

یکی از این تغییرات در جهت  بهبود کیفیت و کارآیی دریل‌ها، ایجاد یک جعبه دنده برای افزایش گشتاور بود. به این معنی که شما با یک نیروی محرکه‌ی ثابت و استفاده از یک جعبه دنده ( شامل دنده‌ی ثابت آرمیچر، دنده‌ی مقابل، و یک دنده‌ی دوپله‌ی اضافی ) می‌توانید نسبت به یک دریل ساده گشتاور بیشتری را دریافت کرده و از این ابزار در سوراخ‌کاری‌های قدرتی استفاده نمایید. در ابتدا این نوع گیربکس‌هایک سرعت ثابت داشتند، یعنی خروجی سرعت قابل تغییر نبود

کاربرد دریل گیربکسی

دریل‌ها‌ی گیربکسی ( که در ابتدا طراحی و به بازار عرضه شد، با نصب بر روی پایه‌ی دریل به راحتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و این قابلیت را داشت تا سوراخ‌کاری‌های با قطر بیشتر را به راحتی و آسانی ، با سرعت کم ولی با قدرت بالا انجام دهد.

بنابراین از آنجا که قطعه کار و قطر سوراخ‌کاری و سختی و جنس قطعه کار ثابت بود، و سوراخ‌کاری در اجسام سخت‌تر مثل فولاد و استیل نیاز به قدرت بیشتری داشت ، این نوع دریل‌ها بهترین کارآیی را به همراه داشت به همین دلیل به آنها دریل قدرتی نیز گفته می شود. هنوز هم در بسیاری از کارگاه‌های صنعتی از این مدل دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

شاید اگر بخواهیم دریل‌های گیربکسی اولیه را با یک مثال بررسی کنیم، اینگونه دستگاه‌ها بیشتر شبیه اتوموبیل‌هایی بودند که فقط با یک سرعت ثابت حرکت می‌کردند، و اگر دقیق‌تر گفته شود همانند اتوموبیلی بود که فقط دارای یک دنده هست و سرعتش بیش از آن افزایش نمی‌یابد.

اما دریل‌های گیربکسی یا دریل چند سرعته هم بی نصیب از تغییر و تحول همراه با پیشرفت نبودند. تکنولوژی تغییر سرعت در اینگونه ابزارها شاید متاثر از پیشرفت در زمینه‌ی خودروسازی بود و امروزه دریل‌های گیربکسی عموما با دو سرعت ، یعنی دور کند و دور تند برای سوراخکاری‌های قدرتی و سرعتی طراحی می‌گردند.

طراحی یک دنده‌ی سه طبقه یا سه پله به صورت ثابت، و یک دنده‌ی دو طبقه یا دو پله که به صورت متحرک از طریق اهرم تغییر حالت هدایت می‌شود، این قابلیت را پدید می‌آورد تا کاربر به راحتی بتواند از اینگونه دریل‌ها در سورا‌خکاری‌های متفاوت ( قدرتی و سرعتی ) استفاده نماید.

البته با توجه به افزایش تعداد دنده در گیربکس این‌گونه دریل‌ قدرتی ( گیربکسی ) حجم و وزن آن تا حدی نسبت به دریل‌های معمولی افزایش می‌یابد. ولی این قابلیت، یعنی تغییر سرعت، کارآیی و کاربرد آن را به میزان زیادی افزایش داده و شما با خرید دریل گیربکس فلزی، در واقع دو دستگاه در اختیار دارید که با استفاده‌ی به موقع از اهرم تغییر سرعت آن بدون فشار بیش از حد به ابزار، گشتاورهای متفاوتی را دریافت می‌کنید و هیچ‌گونه فشاری که باعث خرابی قسمتهای برقی ( آرمیچر و بالشتک ) و همچنین گیربکس شود به دستگاه وارد نمی‌کنید

در خصوص دریل‌ها هم همانند خودروها است. اگر قطر سوراخ‌کاری و جنس قطعه کار از نظر سختی و آلیاژ همانند سربالایی در مثال خودرو باشد ، با استفاده از سرعت کم گیربکس که حالت قدرتی دارد به راحتی می‌توانید به سوراخ‌کاری بپردازید و هیچ‌گونه فشاری به ابزار وارد نکنید و متحمل هزینه‌های اضافی نشوید، و بالعکس در حالتی که نیاز به سرعت در سوراخ‌کاری دارید و تعداد زیادی سوراخ در مدت زمان کم نیاز است و قطر سوراخ‌کاری شامل مته‌های ریز هست، با سرعت دور تند می‌توانید به سوراخ‌کاری بپردازید.

منبع: https://bit.ly/3FbcsWl

برای مشاهده و خرید انواع دریل گیر بکسی اینچا را کلیک کنید