تفاوت موتور برق بنزینی و دیزلی

تفاوت موتور برق بنزینی و دیزلی

در مقاله تفاوت موتور برق بنزینی و دیزلی داریم : امروزه استفاده از موتور برق ها به یک ضرورت تبدیل شده است. وجود یک موتور برق مناسب در هر مکانی از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی موتور برق ها انواع مختلفی دارند که موجب شده تا در انتخاب خود دقت کنیم. اما قصد داریم تا در رابطه با دو مدل موتور برق که بیشتر از دیگر انواع خود کاربرد دارند، صحبت کنیم. موتور برق های بنزینی و دیزلی از انواع موتور برق ها هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه شناخت آن ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه این دو موتور برق را بایکدیگر بررسی می کنیم و مزایا و معیب هرکدام را بازگو می کنیم.

 

موتور برق

موتور برق وسیله ای است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدل می کند. با این روش انرژی برق لازم برای یک محل به خوبی تامین می شود. اما بسته به میزان برق تولیدی لازم، میزان سوخت، نوع سوخت و… ابعاد این موتور ها متفاوت خواهند بود. البته باید گفت که موتور برق ها با توجه نوع سوخت خود عملکرد و سیستم متفاوتی دارند.

 

موتور برق و انواع آن

شاید تا پیش از این تصور می شد که دو یا سه مدل موتور برق برای تولید نیرو وجود دارد. اما امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی ما شاهد انواع آن هستیم.

  • موتور برق بنزینی
  • موتور برقی دیزلی
  • موتور برق خورشیدی
  • موتور برق گازسوز (گازمایع)
  • موتور برق با باطری و قابل شارژ
  • موتور برق با نفت

که هر کدام بسته به نیاز افراد مورد استفاده قرار می گیرند.

 

اجزای اصلی موتور برق

موتور برق از قطعات و بخش های مختلفی تشکیل شده است. اما برخی از مهمترین قطعات موتور برق شامل:

باک

باک موتور برق برای ذخیره سوخت مورد نیاز است. این بخش از دستگاه موتور برق بسته به میزان مصرف سوخت، ابعاد متفاوت خواهد داشت.

سیستم ولتاژ

این جزء از موتور های برقی را نمی توان نادیده گرفت، چرا که حیات موتور برق به آن وابسته است. سیستم ولتاژ در این دستگاه، باعث می شود تا AC به DC تبدیل شود و یا عکس آن رخ دهد.

موتور

از آن جایی که تک تک قطعات از اهمیت بالایی برخوردار هستند، نمی توان به هیچ یک برتری داد. اما موتور در دستگاه موتور برق، بخش اصلی در تامین انرژی است. به عبارتی می توان گفت که این بخش قلب دستگاه است.

سیستم روغن کاری

از آنجایی که استفاده مداوم از این دستگاه، باعث ساییدگی قطعات می شود. در نتیجه از سیستم روغن کاری برای جلوگیری از این رخداد، استفاده می شود.

سیستم خنک کننده

این سیستم به خصوص در فصول گرم سال مورد توجه قرار می گیرد. این سیستم دمای دستگاه را متعادل کرده و مانع از افزایش حرارت دستگاه می شود. دو نوع سیستم خنک کننده داریم که شامل موارد زیر است:

  • خنک کننده آبی
  • فن خنک کننده

بررسی موتور برق بنزینی

موتور برق بنزینی را می توان جزء موتور برق های محبوب دانست. سوخت این موتور برق بنزین بوده و در نتیجه مولد گازه های دی اکسید کربن و اکسید کربن است. البته این دستگاه ها در ابعاد مختلفی تولید می شوند. هر چند که در صنعت از نوع دیزلی استفاده می شود. اما می توان موتور برق بنزینی را یک گزینه خوب برای خانه ها و کارگاه ها دانست. در ادامه به برخی از ویژگی های موتور برق بنزینی اشاره خواهیم کرد.

  • قیمت

قیمت یکی از ارکان اساسی در هر خریدی محسوب می شود. در این جا نیز قیمت خرید مهم است. موتور برق بنزینی نسبت به انواع دیگر موتور برق ها قیمت مناسب تری دارد. این موتور با توجه به کار کرد خود، قیمت کاملا منصفانه ای دارد.

  • طول عمر

اگر بخواهیم به نکته بعدی اشاره کنیم، قطعا طول عمر آن خواهد بود. برای همه افراد مهم است که موتور برق با طول عمر بالا خریداری کنند. البته موتور برق بنزینی با دوام بوده و اگر به خوبی از آن نگه داری شود، همیشه کنارتان خواهد بود.

  • تعمیر

هر محصولی بعد از گذشت مدتی نیاز به تعمیر دارد، حتی شده یک دستمال برای گرفتن گرد و غبار! بنابراین باید توجه داشت که بعد از مدتی باید موتور برق تعمیر و بررسی قرار بگیرد. اما همیشه تعمیر مساوی با هزینه اضافه و البته مبلغ زیاد همراه است. اما این موضوع در رابطه با موتور برق بنزینی متفاوت است. هزینه تعمیر و نگهداری موتور برق بنزینی بسیار کم بوده و خیال شما را از این بایت راحت می کند.

  • مصرف سوخت

از آن جایی که در این بخش قصد داریم تا به طور دقیق این دو نوع موتور را بررسی کنیم، به معایب هم می پردازیم. اگر بخواهیم یکی از معایب موتور برق بنزینی را بگوییم، سوخت آن است. با آنکه موتور برق بنزینی طرفداران زیادی دارد، اما استفاده سوخت آن جزء معایب محسوب می شود. به عبارتی این موتور نسبت به موتور برق دیزلی سوخت بیشتری مصرف می کند. این درحالی است که بازدهی آن به نسبت پایین تر است. اما توجه داشته باشید که تهیه این سوخت به مراتب از دیگر سوخت ها راحت تر است.

  • ایمنی

یکی دیگر از معایب این موتور، البته در حد کم، ایمنی آن است. البته قرار نیست با شنیدن این موضوع تصورات بدی داشته باشید. فکر نکنید که با هر با استارت زدن، قرار است شاهد یک انفجار باشید. اما به نسبت همتای خود یعنی موتور برق دیزلی، ایمنی سوخت کمتری دارد.

 

بررسی موتور برق دیزلی

موتور برق دیزلی نیز مانند موتور برق بنزینی بسیار پرکاربرد است. این موتور برق برخلاف موتور برق بنزینی، از سیستم فشار زیاد برای ایجاد احتراق استفاده می کند. در حالی که موتور برق بنزینی از شمع برای ایجاد احتراق استفاده می شود. موتور برق دیزلی را با توجه به مزیت های آن، می توان پرفروش ترین موتور برق دانست. البته این موضوع نیز به لطف ساختار آن بوده که باعث شده به این جایگاه برسد. هرچند تا پیش از این معایب آن به قدری بود که از افراد از انتخاب این دستگاه سرباز می زدند. اما دانستن ویژگی های این موتور برق کم اهمیت نیست.

  • مصرف سوخت

در رابطه با موتور برق دیزلی باید گفت: یکی از مزایای دستگاه یکی بودن مصرف سوخت آن با موتور برق بنزینی و در عین حال تامین انرژی بیشتر آن است. در واقع توان این نوع موتور ها نسبت به موتور برق بنزینی بیشتر است. این موتور ها انرژی بیشتری تولید می کنند در حالی که میزان مصرف سوخت آن ها با موتور بنزینی یکی است.

  • تهیه سوخت

اما اگر بخواهیم از زاویه دیگری سوخت این موتور را بررسی کنیم، شاید موضوع کمی فرق داشته باشد. با این که موتور برق دیزلی انرژی بیشتری تولید می کند، اما تهیه سوخت مشکل است. به همین راحتی ها نیز نمی توان گازوئیل که سوخت این نوع موتور است را یافت. در حالی که بنزین به راحتی یافت می شود.

  • طول عمر

طول عمر موتور های دیزلی از بنزینی هم بیشتر است. کافی است به خوبی از آن نگهداری شود. در این صورت می توانید همیشه از آن بهرمند شوید.

  • ایمنی

موتور برق دیزلی از نظر ایمنی سوخت، درجه کیفی بالایی دارد. همین نکته باعث شده تا مخاطبان بیشتری به سوی او جلب شوند. چرا که دیگر نگران ایمنی دستگاه خود نخواهند بود. همانطور که می دانید در روشن شدن و استارت موتور دیزلی، از فشار بالا استفاده می شود. در نتیجه ایمنی بیشتری نیز خواهد داشت.

  • تعمیر

در رابطه به تعمیر و هزینه آن، می تون گفت که بسیار کم خواهد بود. هرچند با این که این موتور ها از کیفیت خوبی برخوردار هستند. اما قرار نیست فاصله دو سرویس دستگاه زیاد باشد. از طرفی هزینه تعمیر نیز بسیار کم بوده و با صرف هزینه ای اندک، طول عمر دستگاه بالا می رود.

 

  • قیمت

در نهایت می توان به قیمت شاره کرد. همیشه برای خرید یک دستگاه با کیفیت هزینه بالایی باید پرداخت کرد. این موضوع در رابطه با موتور برق دیزلی نیز صادق است. شاید گفت که این موضوع یکی از معایب آن است. اما نسبت به کیفیت و کارکرد آن، باید قیمت بالای دستگاه را شاهد بود. اما پس از خرید آن دیگر قرار نیست نگران مسئله خاصی باشید.

نگاه از زاویه دیگر

هر کدام از موتور های برق ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند که پیش تر ذکر کردیم. اما پیش از این که به دست به انتخاب بزنید، مشخص کنید هدفتان چیست؟ به عبارتی هدف شما از خرید موتور برق چیست؟

از آن جایی که تهیه گازوئیل کمی سخت است، نمی توان از موتور برق دیزلی برای خانه استفاده کرد. البته اگر دسترسی شمار به گازوئیل راحت است، این موضوع فرق می کند. اما به طور کلی این نوع دستگاه ها مناسب برای کارگاه ها هستند.

در حالی که موتور برق های بنزینی بیشتر برای مصارف خانگی استفاده می شوند. البته نه در داخل خانه، بلکه می توان از نوع کوچکتر برای یک پیکنیک ساده استفاده کرد.

اگر دسترسی به گازئیل سخت نیست، انتخاب این دستگاه برای ساختمان ها بسیار عالی خواهد بود. چرا که یکی از ویژگی های آن، ایمنی در سوخت است

 

منبع:https://bit.ly/3B6IBet