انتخاب دریل شارژی مناسب

انتخاب دریل شارژی مناسب

انتخاب دریل شارژی به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع ابزارآلات، همواره جایگاه بسیار مهم در بازار و در بین استادکاران داشته است. قابلیت حمل، قدرت کافی جهت انجام کارهای عمومی و توان کار در بازه های زمانی بالا از مزیت های مهم این نوع ابزارآلات است که آنها را مورد توجه عموم فعالان حرفه ای صنعت قرارداده؛ اما قبل و بعد از خرید  دریل شارژی مناسب، نكاتی وجود دارد كه دانستن آنها بسیار مفید است. این ابزار، همانگونه كه از نامش پیدا است، توسط یك باطری قابل شارژ تغذیه میگردد که این نکته، مهمترین مزیت این دستگاه نسبت به انواع برقی است.

قبل از خرید دریل شارژی و هر ابزاری، پیشنهاد میشود به مشخصات فنی دستگاه مراجعه كنید و تمام نکات را به دقت بررسی نمایید. در زیر، به برخی نکات مهم در خرید دریل شارژی اشاره می کنیم:

۱-باطری

در ابزارآلات شارژی، میتوان باطری را به عنوان قلب دستگاه معرفی کرد که این نکته، اهمیت توجه به نوع و کیفیت باطری را در این محصولات دو چندان میکند. در حال حاضر، به طور معمول در بازار، بیشتر دو نوع باطری برای دستگاههای شارژی فروخته میشود: یكی نیكل-كادمیوم و دیگری لیتیوم.

باطری لیتیومی، حجم كمتر، قیمت بیشتر، مدت نگهداری شارژ به مراتب بیشتر دارد و درصورت استفاده نكردن طولانی مدت، خیلی دیرتر خالی میشود. به طور كلی، باطریهای لیتیوم، نسل جدیدتر باتریها با كارایی بیشتر هستند. بیشترین مشخصه ظاهری آنها نیز بزرگتر بودن نیكل كادمیومیها است و دسته دریل شارژی در نوع نیكل كادمیومی، بزرگتر است، ولی در نوع لیتیومی، باطری دستگاه، كوچكتر است ودر برخی، تقریبا بخشی از دسته به نظر میرسد. بهتر است نوع باطری را بسته به نوع کار خود انتخاب نمایید. اگر دستگاه را باید برای مدت طولانی در دست بگیرید، باطری لیتیومی انتخاب بهتری است.

۲-گشتاور

گشتاور در دریل شارژی به زبان ساده، قدرت چرخاندن محور یا شفت دستگاه است. دستگاههای بهتر، گشتاور بیشتری تولید میكنند كه بیشتر با واحد نیوتون برمتر(n/m) بیان میشود .برای درك بیشتر، پیچی را در نظر بگیرید. برای بستن آن، مقدار مشخصی نیرو لازم است كه به آن گشتاور میگویند.

حال اگر به هر دلیل، این پیچ در محل خود خیلی سفت باشد، برای بستن آن به نیروی بیشتری نیاز است كه دستگاه قویتر، یعنی دستگاهی با قابلیت تامین گشتاور بیشتر، قادر به بستن آن است. بنابراین متوجه میشویم که وقتی دستگاهی با گشتاور بیشتر خریداری كردیم، به معنای این است كه میتوانیم پیچهای محكم تری را نیز باز یا بسته كنیم و در سوراخكاری نیز چنین دستگاهی قوی تر عمل می كند.

 

۳-تورک متر

در دریلهای شارژی (در حالت صحیح) مكانیزمی به نام تورک متر وجود دارد كه با انتخاب عدد مناسب تورک متر، باعث میشویم دستگاه برای بستن یك پیچ از حدی كه ما مشخص میكنیم بیشتر به پیچ نیرو وارد نكند و از هرز شدن پیچ یا بریدن آن، جلوگیری میشود. این امكان در بستن پیچ در چوب و مواد نرم بسیار مفید است.

  

۴-كلید دو یا سه حالته

در دریل های شارژی، بر حسب امكانات و كیفیت ساخت، كلیدی وجود دارد كه به ما امكان انتخاب حالت دریل یا پیچگوشتی و در بعضی از مدل ها، حالت چكش را میدهد. دریل برای سوراخكاری در چوب یا فلز. پیچ گوشتی برای باز و بست پیچ و چكش هم برای سوراخكاری در بتن. توجه داشته باشید

که دراین دریل ها وقتی حالت پیچ گوشتی انتخاب میشود، تورک متر دستگاه فعال می شود. همچنین به طوركلی هرچه ولتاژ باطری بیشتر باشد، حجم و گشتاور و قیمت دستگاه، بالاتر می رود و دستگاه، قابلیت استفاده در كارهای سنگین تری را خواهد داشت.

۵-دیمر یا كنترل سرعت

در دو نوع الكترونیكی و مكانیكی وجود دارند و برای كم و زیاد كردن سرعت چرخش به كار میروند. در نوع الكترونیكی، هر چه سوییچ، بیشتر فشار داده شود، سرعت چرخش بیشتر می شود تا به حداكثر برسد و بر عكس. از دیمر، بیشتر برای كنترل سرعت باز و بست پیچ استفاده میشود، زیرا طبیعتا در سرعت پایین تر، باز و بست پیچ با كنترل بیشتری صورت میپذیرد.

۶-سه نظام

سه نظام در دریل های شارژی عموما”از نوع اتوماتیك بوده و در دو نوع پلاستیكی و فلزی ساخته میشود كه در نوع فلزی، كمی به وزن وقیمت دستگاه اضافه می شود، ولی در عوض، استحكام و دوام بیشتری خواهد داشت.

۷-چراغ نمایشگر شارژ باقیمانده باطری

در برخی مدلها این امكان وجود دارد و كمك بسیار ارزنده ای به استفاده كننده میکند تا بداند چقدر از شارژ باطری باقیمانده است و در صورت لزوم، بتواند برنامه ریزی كند. 

۸-لامپ LED

یك امكان خوب كه در برخی مدلها وجود دارد و با وجود مصرف كم، باعث می شود در شب یا در زوایایی كه نور كافی وجود ندارد، باز و بسته كردن پیچ و سوراخكاری با دید مناسب انجام شود.

چند نکته

همواره توجه داشته باشید که:

۱- هیچ وقت از حالت دریل برای بستن پیچ استفاده نكنید.

۲- برای باز و بست پیچ با درجههای سفتی مختلف، از گشتاور مناسب استفاده كنید.

۳- برای حمل و نقل دستگاه در جابجاییهای خارج از كارگاه، از كیف حمل استفاده كنید.

۴- حالت چكش در انواعی كه این حالت را دارند برای سوراخكاریهای سنگین ساخته نشده. برای سوراخكاری سنگین از دریلهای مخصوص و بتون كن كه دارای مكانیسم مقاوم در برابر سوراخكاریهای سنگین در دیوار هستند، استفاده كنید.

۵- در فواصل زمانی مناسب توسط هوای فشرده كل دستگاه و بویژه موتور آنرا بادگیری كنید و در صورت نبود كمپرسور از پارچه و فرچه هم میتوان استفاده كرد.

برای مشاهده انواع ابزار شارژی اینجا را کلیک کنید.