ابزارآلات مهم برای MDF کار

ابزارآلات مهم برای MDF کار

ابزارآلات مهم برای MDF کار شامل چند ابزار ویژه می باشد.برای راه اندازی یک کارگاه با هر زمینه کاری و موضوعی نیاز به تجهیزات و ابزارهای خاصی دارد که کارگاه نجاری یا mdf نیز از این امر مستثنی نیست.

کارگاه های mdf که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند، به دلیل وجود طرحها و مدلهای متفاوت اشکال چوب نیازمند دستگاه های متفاوتی می‏باشند.

انتخاب برند ابزارهای کارگاه ام دی اف می ‎تواند بر اساس سلیقه باشد، اما اینکه چه ابزاری برای چه کاربردهایی دارد، نیاز به تخصص کافی دارد. همچنین معایب استفاده از MDF در مقاله بررسی نموده ایم اما در اینجا به مهمترین ابزارهای کارگاه ام دی اف می ‎پردازیم :

[irp posts=”16150″ name=”معایب استفاده از MDF برای ساخت سازه های چوبی”]

 

1-اره فارسی بر

 

 اره فارسی بر ، یکی از ابزارهای کارگاه MDF که برای برش چوب در سایز و اندازه ‎های مختلف مورد استفاده قرار می‎گیرد. این ابزار می ‎تواند زوایای دقیقی را در چوب و نوپان ایجاد نماید.

برای مثال برای ساخت یک قاب، داشتن گوشه و زاویه الزامی است که بواسطه اره فارسی بر به راحتی می ‎توان این کار را انجام داد.

اره فارسی بر از یک اره ظریف بر، بدون پشت و یا پشت دار تشکیل که بر روی دسته آن میله‎ ها‎ی متحرکی قرار گرفته شده است.

از آنجا که این اره برای کارهای زاویه دار مورد استفاده قرار می ‎گیرد، نام فارسی بر را به خود اختصاص داده است.

اره فارسی بر می ‎تواند زوایای ۴۵ درجه را بطور دقیق و منظم ایجاد نماید.

نحوه کار این ابزار به این شکل است که بازو و میله‎ ها‎، به وسیله اهرم یا دکمه‌ای که در زیر صفحه اره نصب شده، نسبت به صفحه زیر دستگاه در جهت افقی تغییر زاویه می‌ دهد.

با استفاده از اهرم می ‎توان تیغه اره را روی زوایای مورد نیاز تنظیم نمود و چوب را با زوایای متفاوتی برش داد.

در بعضی از اره‎ ها‎ی فارسی ‌بر، روی صفحه اره از گیره‌ های مخصوصی استفاده می ‎شود که این کار برای محکم کردن قطعه کار صورت می‎ گیرد.

2- مینی فرز

اساسی‌ترین کاربرد مینی فرز، حذف اضافه‌های آهن یا سایر موارد دیگر از سطح یک قطعه فلز (یا چوب در مواردی خاص) و همچنین ایجاد برش در فلزات با ضخامت کم است.  از صیقل و سنگ‌زنی تا برش، بخشی از کاربردهای این وسیله هستند.

دیسک فلپ ساینده در واقع برای سنباده سریع سطوح خشن‌ترین چوب‌ها در کمترین زمان، مناسب هستند. شما می‌توانید در یک چشم به هم زدن با نزدیک کردن یک مینی فرز با این نوع از دیسک به سطح چوب می‌توانید لایه سطحی آن را حذف کنید.

3-اره عمود بر چکشی برقی

 

اره عمود بر چکشی نیز یکی دیگر از ابزارهای کارگاه MDF می‎باشد که می ‎تواند چوب را به هر شکلی که می‎ خواهید، برش دهد.

همچنین این ابزار توانایی برش دادن MDF‎ به شکل منحنی را دارد و در عین حال می ‎تواند همچون اره فارسی بر، زوایایی را بر چوب ایجاد نماید.

البته به اندازه اره فارسی بر با دقت زوایا را ایجاد نمی کند اما دو کاره بودن، موجب شده تا در میان ابزارهای کارگاه نجاری از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

 اره عمود بر برقی یکی دیگر از ابزارهای کارگاه MDF که برای برش سطوح مختلف با ضخامت کم از قبیل چوب، تخته سه لایی، نئوپان، فیبر، ام دی اف، آلومینیوم، پلاستیک، آهن و … مورد استفاده قرار می‎گیرد. اره عمود بر برقی به دو نوع افقی و چکشی عمود تقسیم می ‎شود.

۴-فرز انگشتی ( دستی)

فرز دستی نیز از دیگر ابزارهای کارگاه MDF که برای ایجاد شیار و لبه بر روی سطوح چوب و… کاربرد دارد و از لوازم مورد استفاده و معمول نجار‎ها‎، منبت کار‎ها‎، معرق کار‎ها‎ و به نوعی افرادی که با چوب و هنر‎ها‎ی چوبی سرو کار دارند، می ‎باشد.

ابزارهای فرز دستی به یک صورت نیستند و میان برندها و مارکهای مختلف تفاوت وجود دارد. برای مثال برخی از فرز دستیها دارای یک دسته برای هدایت فرز می ‎باشند و در برخی دیگر از دو دسته، همچنین در مدل‎ ها‎یی که از آن تحت عنوان فرز انگشتی یاد می‎شود، دسته هدایتگر ندارند.

فرز دستی از اجزاء مختلفی تشکیل شده که در بیشتر موارد موتور آن،‎ قابلیت جابجایی ندارد و به صورت اورجینال در محفظه پلاستیکی و فلزی مربوط به خود، پلمپ شده است.

در دستگاه فرز دستی کلیدی وجود دارد که جهت روشن و خاموش کردن مورد استفاده قرار می‎گیرد. مهمترین قسمت این ابزار، خزانه تیغه آن است که با قرار دادن پایه تیغه در داخل آن و چرخاندن مهره مربوطه، پایه را در جای خود تثبیت می ‎کند.

۵-دریل برقی

 

دریل برقی ابزاری که با حرکت دورانی سریع برای سوراخ کردن مورد استفاده قرار می ‎گیرد.

دریل‎ با توجه به قدرتی که دارد برای سوراخکاری چوب، فلزات، بتن و … کاربرد دارد. برای کارگاه MDF دریل یا مته برقی استفاده زیادی دارد.

[irp posts=”10954″ name=”آموزش تعویض ذغال دریل”]

۶-پیچ دستی

 

پیچ دستی به منظور سر هم کردن قطعات استفاده می‎شود. پیچ دستی از میله اصلی و دو بازو تشکیل شده است. یکی از بازوها ثابت و دیگری متحرک می‎باشد.

میلی اصلی از آهن ساخته شده که بازوها بر روی آن قرار می‎گیرند و قابل تنظیم می ‎باشند.

در روی میله سوراخ ‎ها‎یی در فواصل معین تعبیه شده  که برای ثابت نگه داشتن فکها می ‎توان با یکی از این سوارخها، فکها را ثابت کرده و سپس به وسیله اهرم فشار، قطعه کار را محکم کرد.

۷-پمپ باد

 

پمپ باد به منظور راه اندازی میخ کوب یا منگنه کوب مورد استفاده قرار می ‎گیرد. پمپ باد‎ها‎ با اندازه و قدرتهای متفاوتی ساخته و در بازار عرضه می ‎شوند. پمپ باد ۵۰ لیتری برای کار نجاری کفایت می‎ کند.

۸-منگنه بادی یا میخکوب

 

 

منگنه بادی نیز یکی از زیر مجموعه‎ ها‎ی ابزارهای کارگاه mdf است که به چندین نوع تقسیم می‎ شوند. میخکوب و منگنه بادی بواسطه هوای فشرده تغذیه می ‎شوند که این هوای فشرد در اثر تراکم، حاوی قطرات آب می‎شود.

قطعات داخلی میخکوب و منگنه بادی در  هنگام شلیک، فشار و اصطلکاک زیادی را متحمل می ‎شود. بواسطه منگنه بادی می‎توان اتصالات موقتی ایجاد کرد تا سازه به یکدیگر متصل شود.

سپس با استفاده از چسب‎ ها‎ی مخصوص نجاری، محل مورد نظر را محکم کرد. این ابزار در صنایع مبل سازی کاربرد زیادی دارد.

۹-دریل پیچ گوشتی شارژی

 

پیچ گوشتی شارژی وسیله‌ای ضروری در جعبه ابزار بسیاری افراد است ابزاری که کارهای ام دی اف را تسهیل و سرعت کار را بالا می‎ برد.

استفاده از این ابزار به معنای صرفه جویی در زمان است. و به منظور باز و بسته کردن پیچ ‎ها‎ مورد استفاده قرار می‎گیرد و به خاطر نداشتن سیم، دست و پا گیر نیست و می‎ توان به راحتی از آن استفاده کرد.

[irp posts=”10566″ name=”مزایای پیچ گوشتی شارژی”]

10-رنده برقی 

 

از این دستگاه برای کم کردن ضخامت، هم سطح یا یکدست کردن سطوح ناهموار و ایجاد دو راهه استفاده می‌شود.

 

این محصول انواع مختلفی داشته که هرکدام به منظوری خاص استفاده می‌شوند؛ به‌همین جهت دانستن نکات فنی و ضروری در انتخاب نوع رنده مناسب و افزایش بازدهی و سرعت موثر است

11- تراز لیزری

تراز لیزری از ابزارهای اندازه گیری و جایگزینی برای ترازهای حبابی و شاقول است. تراز لیزری سطح تراز را با باریکه‌ای از خط لیزر نشانه گذاری می‌کند.

این تراز می‌تواند در یک راستای افقی و عمودی یا هر دو راستای عمودی و افقی به‌صورت هم‌زمان راستای افق یا عمود را نشان دهد. تراز لیزری در مواردی مانند نصب کابینت، پایه، نرده، و… بسیار کارآمد خواهد بود.

12- متر دستی

متر دستی ابزاری کوچک و ساده اما مهم و پرکاربرد هستند که انواع مختلفی دارند.

 مترهای دستی هر یک به نحوی به شما کمک می‌کنند تا فاصله‌‌ها را اندازه‌گیری کنید و انواع بسیار متنوعی دارند که هر یک اندازه‌گیری‌های دقیق را بر اساس نیاز انجام می‌دهند

متر ها در اندازه های 3، 5، 7، 10، 15، 30 و یا 50 و حتی 100 متری وجود دارند، مترهای 5 و 10 متری مناسب برای کارهای ام دی اف کاری می باشند.

13- چکش

از چکش برای ضربه زدن استفاده می‌شود و شدت این ضربه به نوع و کاربرد چکش بستگی دارد.

 

چکش از دسته و مضربه ساخته شده و از مهم ترین کاربردهای چکش ضربه زدن، شکستن اشیا و جا انداختن قطعات است

14- سوهان و مغار

سوهان ابزاری است برای حذف مقادیر بسیار کم و ظریف از یک قطعه. از سوهان برای نرم کردن، تیز کردن و صاف و تمیز کردن سطوح تقریبا همه مواد استفاده می‌شود.

مغار دستی ، وسیله‌ای تیز و برنده هست که در هنر منبت ،جهت کنده کاری و تراشیدن چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.تقریبا بدون استفاده از مغار ، کار منبت و خراطی امکان پذیر نخواهد بود . مغار یک ابزار دستی کاربردی در کارگاه های نجاری حرفه ای و آماتور می باشد .

 

15-جعبه ابزار

 

وجود جعبه ابزار برای نگهداری از وسایل و ابزارآلات  می ‎تواند در کارگاه  ام دی اف به نظم و سرعت عمل بیشتر کمک کند. در حال حاضر دو نوع جعبه ابزار در بازار وجود دارد.

جعبه ابزارهای پلاستیکی و فلزی که در کارگاه‎ها‎ی ام دی اف، بهترین جعبه ابزار نوع فلزی می‎باشد که استحکام بیشتری دارد.

[irp posts=”9909″ name=”راهنمایی خرید جعبه ابزار”]