انواع مته دریل برقی

انواع مته دریل برقی

تاریخچه ابداع دریل به دوران پیش از تاریخ باز می گردد؛ یعنی زمانی‌که بشر برای ایجاد حفره روی انواع سطوح ساعت‌ها زمان صرف می‌کرد. مته انواع مختلفی داشته که هرکدام برای کاربردی خاص طراحی و ساخته شده‌اند. در انتخاب مته مناسب باید جنس سطح و نوع حفره‌ای که می‌خواهید ایجاد کنید را مدنظر قرار دهید. با ما همراه باشید تا در ادامه به تفکیک به بررسی  انواع مته‌ دریل برقی رایج و پرکاربرد بپردازیم تا از این طریق بتوانید مته مناسب را انتخاب کنید.

مته چیست؟

مته یکی از ابزار آلات بسیار پرکاربرد محسوب می‌شود، که عموماً برای سوراخ نمودن سطح‌های متفاوت و مخصوصا با دریل مورد استفاده قرار می‌گیرد.مته ها یکی از کاربردی ترین تجهیزات صنعتی هستند که انواع بسیار گوناگونی دارند و برای بکارگیری صحیح و مناسب آن ها باید با انواع آن آشنا باشید.

[irp posts=”9884″ name=”نحوه تیز کردن مته”]

1-دسته بندی بر اساس کاربرد:

1-1-مته الماسه

علت نامگذاری این مته زایده هایی است که در سر آن وجود دارد نوک این مته عموماً از جنس فولاد کاربید است در نتیجه از دوام و سختی بالایی برخوردار است اما این مته به طور خاص برای سوراخ کردن انواع مصالح مانند سنگ، بتن کاشی و سرامیک کاربرد دارد و اگر برای سوراخ کردن فلز به کار رود سر آن ذوب شده و میسوزد نکته مهم در استفاده از این مته الماسه این است که در هنگام سوراخکاری از دریل چکشی استفاده شود

1-2-مته کبالت

پنج درصد بیشتر یا کم تر این نوع مته از کبالت ساخته شده است و برای سوراخکاری اجسام آهنی، فولادی و استیل کاربرد دارد علت استفاده از این مته این است که سوراخ کاری آهن آلات حرارت بالایی ایجاد می‌کند و کبالت مانع سوختن مته می‌شود.

1-3-مته چوب

این مته به علت نوک تیز بودن مته برای سوراخ کردن چوب و ام دی اف کاربرد دارد و به علت قیمت پایین مقرون به صرفه تر از مته های آهن هستند

1-4-مته فلز

این مته برای سوراخ کاری فلز هایی مانند مس، آلومینیوم و روی کاربرد دارد همچنین برای سوراخکاری های عمومی مانند گچ، پلاستیک و چوب استفاده می شود اما به علت عدم استفاده از کبالت در این مته برای سوراخ کاری آهن توصیه نمیشود.

1-5-مته گرانیت

این نوع مته برای سوراخ کاری سنگ های گرانیت و بعضی دیگر از سنگ ها کاربرد دارد با توجه به قدرتمند بودن این سنگ مته مورد استفاده نیز باید قدرتمند باشد و به علت ایجاد حرارت هنگام سوراخکاری باید به کمک آب یا مواد خنک کننده مته را خنک نگه داشت همچنین در هنگام استفاده از این مته مانند مته الماسه باید از حالت چکشی دریل استفاده کرد.

1-6-مته کونیک

این مته با قطر بیشتر برای سوراخکاری های وسیع فلزات مورد استفاده قرار می گیرد و چون مته با سطح بیشتری از کار در تماس است حرارت بالاتری تولید می شود که احتیاج به خنک کردن مته می باشد همچنین بهتر است هنگام استفاده از مته از دور پایین دریل استفاده شود.

1-7.مته آلومینیوم

این نوع مته برای سوراخ کاری فلزات نرم مانند آلومینیوم، برنج و مس کاربرد دارد از نظر شکل ظاهری به علت داشتن شیارهایی به عمق زیاد مانع ذوب شدن مته می‌شود همچنین هنگام استفاده از این مته بهتر است از دور بالای دریل استفاده شود.

1-8.مته مرغک

این مته دارای شکل استوانه ای می باشد که می توان از هر دو سر آن برای سوراخ کردن یا براده برداری کردن در زاویه 60 درجه استفاده کرد.

1-9-مته 4 شیار

این نوع مته جهت سوراخ کردن انواع سنگ و بتن کاربرد دارد و حداکثر قطر سوراخ کاری با آن قطر 30 میلیمتر است همچنین این نوع مته در سه سایز ارائه می شود مته های چهار شیار مشهور به چهار الماس نسبت به انواع معمولی خود عملکرد بهتری دارند.

1-10-مته 5 شیار

مته پنج شیار تقریباً همانند مته 4 شیار است با این تفاوت که قطر سوراخ کاری آن وسیع تر است همچنین سر الماسه بزرگ تر و قوی تری دارد و برای دستگاه‌های پنج شیار مورد استفاده قرار میگیرد.

1-11-مته آهن کوتاه

برتری این مته نسبت به  انواع دیگر مته ها در کاهش احتمال شکستن آن هنگام سوراخکاری میباشد که آن هم به علت کوتاه تر بودن ارتفاع آن میباشد همچنین برای سوراخکاری قطعات نازک فلزی به کار میرود.

1-12-مته آهن بلند

تنها تفاوت این مته با مته آهن کوتاه ، ارتفاع مته است که باعث می شود برای سوراخ کاری قطعات فلزی با عمق بیشتر کاربرد داشته باشد و اینکه احتمال شکستن آن حین کار بیشتر می‌شود در نتیجه توصیه می شود هنگام کار با این مته از دور پایین دریل استفاده شود.

1-13-مته سه نیش

این مته شیاردار، قسمتی نوک تیز داشته که از لغزش مته حین کار جلوگیری کرده و باعث می‌شود مته به‌خوبی درون چوب فرو رود. پس از فرو رفتن نوک تیز مته درون سطح، شیارهای اطراف مته سوراخی ظریف ایجاد می‌کنند و از لب پریدگی سوراخ جلوگیری می‌کنند. با مته سه نیش می‌توانید دور ریز را به حداقل رسانده و کارها را با دقت و سرعت بالاتری انجام دهید.

1-14-مته مارپیچ

این مته از پرکاربردترین انواع مته بوده که طیف گسترده‌ای برای سوراخ‌کاری روی انواع سطوح را دارد. از این مته بیشتر برای دریل‌کاری با سرعت کم روی قطعات فلزی استفاده می‌شود.

1-15-مته خزینه

این مته برای ایجاد سوراخ پیچ به‌صورتی که گل پیچ درون سطح قرار بگیرد بسیار مناسب است. مته خزینه بیشتر در صنعت کابینت سازی، ام دی اف و در سوراخ کاری چوب کاربرد دارد.

1-16-مته گازور

مته گازور برای ایجاد سوراخ دقیق و عمیق در چوب استفاده می‌شود. این مته برای ایجاد سوراخ‌هایی بزرگ‌تر از ۱۲.۵ میلی‌متر کاربرد دارد. برای استفاده از این مته بهتر است از دریل پرسی استفاده کنید زیرا برای ایجاد این سوراخ عمیق در چوب نیاز به فشار زیادی است که این کار با دریل دستی امکان‌پذیر نیست. از مته گازور بیشتر در صنعت کمد و کابینت‌سازی و برش لازم برای لولای مخفی استفاده می‌شود.

1-17-مته برگی

این مته به دلیل داشتن تیغه برای ایجاد سوراخ‌کاری‌های بزرگ روی چوب‌های سخت یا تراش‌کاری بسیار مناسب است. هم‌چنین اگر می‌خواهید سوراخ‌هایی در چوب ایجاد کنید تا سیم، کابل یا لوله را از آن عبور دهید که دیده نشود از این نوع مته استفاده کنید. حین سوراخکاری با این مته باید به دریل فشار وارد کرد تا هنگام تراشیدن جسم مورد نظر پوشال آن را خارج کند.
روی مته برگی شیاری وجود ندارد به همین جهت باید آن را حین کار از سوراخ بیرون آورده تا تراشه‌های چوب خارج شود. در قسمت نوک انواعی از این مته حاشیه‌اى در انتهاى لبه برنده قرار دارد تا نتیجه و دقت کار را افزایش دهد.

2-دسته بندی بر اساس جنس مواد:

برای مته و پوشش آن، از مواد فلزی متفاوتی استفاده می گردد. تنوع در استفاده از انواع فلزات، به جهت تاثیرگذاری و سوراخ کاری هر یک از آن ها بر روی سطوح می باشد.بنابراین که پیش از شروع دریل کاری، سطوح کاری باید بررسی شده و مته ای متناسب با آن انتخاب می شود تا بتواند در سرعتی مناسب، سوراخ کاری را با کیفیتی عالی انجام دهد. همان گونه که اشاره شد انواع مته بر اساس کاربری هایی که می توان برای آن ها منظور نمود، تولید و عرضه شده است.اگر بخواهیم مته ها را مطابق با جنس مواد و روکش آن ها دسته بندی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

2-1مته فولادی معمولی:

مته هایی که از جنس فولاد هستند. به دو دسته مته های فولادی کم کربن و پر کربن تقسیم می شوند. مته هایی که کم کربن هستند، از فولادی تهیه شده اند که با 15% کربن بوده و قیمتی ارزان دارند. این نوع از مته برای سوراخ کاری در چوب های نرم مناسب است. این درحالی است که مته های پرکربن با 50 % تولید شده و قیمت آن ها در مقایسه با نوع اول، کمی بالاتر است. این مته مقاومت سایش خوبی داشته و برای استفاده در مصارف خانگی مناسب است.

2-2مته فولادی سریع:

یکی از فولادهای کاربردی در ابزارهای برشی، فولاد تندبر یا سریع است. مته هایی که با این فولاد تهیه می شوند دارای قدرت بالایی بوده و می توانند در کمترین زمان سوراخ کاری حدود پنجاه میلی متر را انجام دهند. آلیاژ این نوع از مته از تنگستن، کروم و وانادیوم با درصدهای محتلف تهیه شده است. به جهت مشخصات این آلیاژ مته های فولادی سریع یا HSS دارای استحکام و دوام بالایی بوده و از آن برای سوراخ کاری در فلزهای سبک، پی وی سی و چوب استفاده می شود.

2-3مته با پوشش اکسید سیاه:

این نوع مته بر اثر یک تغییر شیمیایی ایجاد شده و به عنوان یک پوشش، اکسید سیاه روی فولاد به وجود می آید که در این روند نمک های موجود، به شکل اکسید کننده عمل کرده و با آهنی که در فولاد وجود دارد، واکنش داده و در نهایت پوشش سیاه اکسید را ایجاد می کنند. این نوع از مته ها در مقایسه با مته های عنوان شده، دارای مقاومت بالایی بوده و دچار زنگ زدگی نمی شوند. از این نوع مته نیز برای چوب های سخت، فولاد و پی وی سی استفاده می شود.

2-4مته با پوشش تیتانیوم:

مته هایی با پوشش تیتانیوم دارای اصطکاک پایین تری بوده و دوام مناسبی دارند.این مته ها نیز برای سوراخ کاری فلزات، فایبرگلاس و پی وی سی استفاده می شوند.

2-5مته کبالت:

استفاده از کبالت در مته باعث می شود که مته در برابر گرما نسوخته و بتواند سطوح سخت را به خوبی سوراخ کاری کند. از همین رو از مته کبالت برای سوراخ کردن سطوحی که جنس آن ها استیل، آهن و فولاد آلیاژی می باشد، استفاده می کنند. عملکرد این نوع از مته در مقایسه با مته های تیتانیوم و یا فولادی سریع، بهتر می باشد.

بهترین مته

انواع زیادی از فلزات وجود دارند که برای ساخت مته‌ استفاده می گردند. هر کدام از این فلزات برای نوع خاصی از متریال مناسب هستند. ضروری است که کاربر اول از جنس سطح سوراخکاری مطلع باشید و در مرحله بعد با شناخت نقاط قوت و ضعف هر نوع از فلزات ساخت مته، بهترین انتخاب را داشته باشید.

بهترین مته برای فولاد

مته‌های HSS یا فولاد پرسرعت (High – speed steel)، مته‌ای مخصوص برای حفاری در فولادهای نرم، چوب و پلاستیک است. مته‌های کبالت (HSCO)، یک مدل پیشرفته‌ تر نسبت به مته‌های HSS هستند. زیرا که در مواد پایه‌ی این مته‌ها 5 تا 9% کبالت مخلوط شده است. مته‌های HSCO یک گزینه‌ی عالی برای حفاری در فولاد سخت و همچنین فولاد ضدزنگ هستند

بهترین مته برای دیوار

مته های دیوار در انواع متنوعی تولید شده اند که هر یک برای سوراخکاری در دیوارهای مختلف طراحی شده، تا بتواند از دیوار معمولی تا دیوار سفت و سخت را سوراخ نماید.

مته الماسه برای سوراخکاری دیوار ، کاشی ، بتن و مصالح مشابه بکار میرود. بطور کلی برای سوراخکاری های ساختمانی کاربرد دارد. بهترین حالت استفاده برای دریل های چکشی می باشد.

بهترین مته برای سنگ

مته الماسه یکی از محکمترین مته ها است که با آلیاژ بسیار فوی ساخته میشود و این مته مناسب سنگ گرانیت است.