انواع اره دستی

انواع اره دستی

انواع اره دستی نجاری و باغبانی را مورد بررسی قرار می دهیم.اره ابزاری است که ازیک تیغه، سیم یا زنجیر با یک لبه تیز دندانه دار ساخته میشود و برای بریدن چیزی استفاده میشود. اره جزء ابزار‌های ابتدایی بشری است اما اره‌های ساخته شده از فلز در مصر باستان و حداقل نزدیک به ۳ هزار سال پیش استفاده می شده.

HPS3008
HPS3008

 

از بین مهم ترین المان‌هایی که در طراحی این ابزار استفاده میشود یکی تعداد دندانه در واحد طول است، این واحد اندازه دندانه‌ها را مشخص میکند و در واقع به ما نشان میدهد برای مثال در هر سانتیمتر چند دندانه وجود دارد. دندانه‌های بزرگتر برای مواد نرم‌تر و دندانه‌های ریز برای مواد مقاوم‌تر استفاده میشود. هر چه دندانه‌ها بزرگتر باشد سرعت اره‌کردن بالاتر میرود اما اره کردن با آن‌ها دقیق نیست و برش تمیزی در پایان کار ارائه نمیدهد.

تیغه‌های اره‌ها معمولا جهت دار هستند و با خط عمود بر اره زاویه میسازند،‌ هر چه این زاویه بیشتر باشد عرض بیشتری از کار بریده میشود.‌

با توجه به شکل دندانه تیغه، ممکن است دندانه به گونه‌ای باشد که هم در جهت رفت هم در برگشت برش صورت بگیرد، یا ممکن است که تیغه‌ها فقط در یک جهت کار کند؛ یعنی برای مثال اره فقط در حرکت رو به جلو یا فقط حرکت رو به عقب برش را انجام میدهد. برای عملکرد مناسب تیغه‌های دو طرفه در زاویه ۴۵ درجه و تیغه‌های یک طرفه را باید در زاویه ۶۰ درجه نسبت به محل برش نگه داشت.

تیغه دو طرفه

تیغه یک طرفه

اره خوب برای برش چوب باید علاوه بر تیزی تیغه کاملا صاف باشد و خم و انحنای عرضی در طول تیغه دیده نشود. همچنین برجستگی و زاویه تمام دندانه‌ها باید مشابه هم باشد. تیغه خوب باید شبیه مخروط باشد، یعنی قسمت بالایی آن، از دندانه‌ها باریک تر، تا پس از برش به راحتی از چوب خارج بشود. انعطاف پذیری هم از ویژگی‌های یک تیغه خوب است. در واقع این انعطاف پذیری باعث می‌شود با وارد شدن فشار به تیغه، خم شده و به راحتی با حذف فشار به شکل اولیه برگردد.

اره‌های مختلف با توجه به نوع کارکردشان طراحی و ساخته میشوند، در ادامه چند مدل از پر استفاده ترین آن‌ها را مشاهده خواهید کرد:

 

اره دستی

معمولا دندانه‌های بزرگی دارد، دندانه‌های آن بیشترین زاویه را در بین اره‌های مختلف دارد، از نظر اندازه بزرگترین اره‌هاست و برای بریدن چوب جزء ابزارهای اصلی مورد نیاز است.

 

 

HHAS03400

برخی از انواع این اره‌ها در لبه بالایی، دارای یک صفحه نازک و محکم فلزی هستند که اجازه میدهد فرد در زمان کار دست خود را بالای تیغه قرار بدهد. این مزیت باعث میشود فرد روی ابزار کنترل بیشتری داشته باشد و برش دقیق تری انجام شود.

اره دو طرفه

از نوع اره‌های چوب بری دستی هستند که تیغه‌های دو طرفه دارند. این اره در هر دو طرف دسته‌هایی دارند تا دو نفر همزمان بتوانند با وارد کردن نیرو به آن، کار اره کردن را انجام دهند. معمولا از آن برای بریدن الوار و تنه درخت استفاده می‌شده اما امروزه بیشتر جای خود را به اره‌زنجیری داده.

اره باغبانی

جزء اره‌هایی است که دندانه‌های بزرگی دارند و نوع دندانه‌ها مناسب برش‌های سریع است. به علاوه نوع طراحی دسته در‌ آن‌ها به گونه ایست که مناسب بریدن شاخه‌ها و هرس گیاهان باشد و بتوان با یک دست با آن کار کرد. به دلیل شکل خاصشان در ایران با عنوان اره سامورایی هم شناخته میشوند.

اره سر شاخه زن

نوعی اره باغبانی است که به یک دسته بلند متصل شده. این دسته بلند کمک میکند سرشاخه‌هایی که در ارتفاع بالا قرار گرفته اند و دسترسی به آن ها ممکن نیست را برید و هرس کرد

اره آهن بر

برای بریدن فلز، چوب، پلاستیک، کاشی و موادی به این شکل استفاده میشوند. دارای یک تیغه هستند که داخل یک کمان قرار میگیرد، کمان‌ها معمولا قابل تنظیم هستند و تیغه‌ها در انداه‌های مختلفی تولید میشوند و به راحتی قابل تعویض اند.

HHF3008
HHF3008

 

اره مویی

تیغه نازک آن باعث میشود تا برای برش‌های دقیق و پیچیده که ظرافت بالایی دارند مناسب ترین باشد.

 

اره منبت کاری

شبیه اره مویی است با این تفاوت که کمان آن از کمان‌های اره‌های مویی عمیق تر است به همین خاطر میتوان با آن روی قطعات بزرگتری کار کرد و عمیق تر روی قطعات چوب برش داد. معمولا کاربرد آن در منبت کاری است و به همین نام هم شناخته میشود.

اره ژاپنی

شکل خاص تیغه و ضخامت کم آن، به علاوه‌ی طراحی خاص این اره که اصلیتی ژاپنی دارد باعث میشود هم برای برش های ظریف و دقیق مناسب باشد و هم بتواند جاهایی را برش بدهد که اره‌های معمولا نمیتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. میتوانند هم چوب‌های نرم و هم چوب های سخت را به راحتی و با دقت برش بدهند. این اره‌ها به طور کلی در ۳ اندازه و شکل خاص تولید میشوند.

اره برش سطح

اره‌های مخصوصی هستند که برای بریدن بیرون زدگی‌های مربوط به اتصال قطعات چوب طراحی شده اند. تیغه آن‌ها در هر دو لبه دندانه دارد و بسیار نازک تر از اره‌های معمولی است.دندانه‌ها کاملا موازی اره هستند و مثل دیگر اره‌ها زاویه به بیرون ندارند، همین مسئله باعث میشود تا بدون صدمه زدن به سطح چوب زائده‌ها را حذف کند.

 

اره نوکی

این اره‌ها برای ایجاد سوراخ به شکل‌های دلخواه، درمواردی که به سطح بیرونی دسترسی نیست (برای مثال دیوار‌های کناف) تا از اره‌مویی استفاده شود، مورد استفاده قرار میگیرند. تیغه نازک آن برای کار در فضاهای کوچک مناسب است ولی معمولا به دلیل دندانه‌های بزرگ مناسب برش‌های ظریف نیست. تیغه‌ها قابل تعویض هستند و بسته به نوع سطح کار میتوان نوع تیغه مورد نظر را تعیین کرد. به طور معمول برای ایجاد سوراخ برای عبور دادن لوله یا کابل از داخل دیوارهای نازک از آن استفاده میکنند