آموزش تعویض ذغال دریل

ذعال دریل چیست؟

یکی از مهمترین اجزای هر موتور الکتریکی از جمله دریل و سنگ فرز می باشد. کاربرد زعال صنعتی انتقال جریان الکتریسیته بین قطعات ثابت و قطعات چرخشی موتور می باشد.

جریان برق ابتدا وارد ذغال شده و پس از یکسو سازی به وسیله اتصال با کلکتور،به سیم پیچ های موتور وارد می شود.

سیم پیچ های موتور که معمولا کلاف هایی از جنس سیم مسی هستند با تشکیل قطب های مغناطیسی،آهنربای مغناطیسی بوجود آورده و انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی دورانی در شفت مرکزی تبدیل می کنند.

آموزش تعویض ذغال دریل

آموزش تعویض ذغال در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد ذغال دریل ها یکی دیگر از قطعاتی است که جزء اقلام مصرفی این ابزارآلات محسوب شده و به مرور زمان تمام می شود و نیاز به تعویض پیدا می کند.

ذغال در ابزارهای مختلف وجود دارد و کاربرد آن یکسو سازی جریان می باشد.جریان برق ابتدا وارد ذغال شده و پس از یکسو سازی به وسیله اتصال با کلکتور،به سیم پیچ های موتور وارد می شود.

سیم پیچ های موتور که معمولا کلاف هایی از جنس سیم مسی هستند با تشکیل قطب های مغناطیسی،آهنربای مغناطیسی بوجود آورده و انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی دورانی در شفت مرکزی تبدیل می کنند.

ذغال معمولا از جنس گرافیت ساخته می شود چرا که قابلیت رسانایی خوبی داشته و البته در برابر خردگی بر اثر اصطکاک مقاومت بالایی دارد،همچنین قابلیت ساییدگی آسان با جرقه کمتر را ارائه می دهد که باعث تولید گرمای کمتر می شود.اما با این حال پس از مدتی ذغال به اتمام رسیده و نیاز به تعویض پیدا می کند.

زمان تعویض ذغال دریل

لازم به ذکر است که پس از تعویض ذغال باید قسمت کلکتور (قسمتی که ذغال بر روی آن ساییده می شود) به خوبی تمیز شود تا اتصال به خوبی بر قرار گردد.

در کلیپ انتهای مقاله همانطور که مشاهده می کنید قسمتی که ذغال بر روی آن ساییده شده به رنگ سیاه در آمده است.برای این کار ابتدا روی کلکتور را با سنباده نرم تمیز نموده سپس به وسیله شیء نوک تیز مثلا چاقو حفره های آنرا تمیز نمایید.

اما زمان مناسب برای تعویض ذغال زمانیست که ببینید ذغال در اثر اصطکاک خورده شده و با سطح آرمیچر به خوبی اتصال بر قرار نمی کند و باید آن را عوض کرد.

دریل ها بر اساس نوع کاربری در دسته های مختلفی قرار می گیرند،به عنوان مثال دریل بتن کن و چکشی به منظور سوراخکاری و تخریب بر روی بتن و مصالح ساختمانی به کار می روند.

هنگام کار بر روی بتن و مصالح گرد و غبار زیادی از حفره های تعبیه شده ابزار وارد آن می شود که باعث می شود ابزار در معرض آسیب قرار گیرد،بنابراین بسیار مهم است که پس از فعالیت های این چنینی نسبت به خارج کردن گرد و غبار از ابزار اقدام شود،این گرد و غبار را می توان به وسیله فشار باد خارج نمود.برای این منظور به وسیله نازل های تفنگی کمپرسورهای باد استفاده کنید.

نکته دیگری که برای نگهداری و بالا بردن طول عمر این گونه ابزارآلات باید در نظر داشت،کنترل دمای ابزار است،به علت حرکت با سرعت بالا و گرمایی که درون این گونه ابزارآلات تولید می شود،احتمال آسیب به این ابزارآلات بسیار بالاست پس بهتر است حین کاربری های طولانی مدت و سنگین، وقفه هایی با فواصل زمانی معین به کار داده شده و ابزار را خاموش کنید تا دمای ابزار پایین آمده سپس به کار ادامه دهید.

علت جرقه زدن زغال و کلکتور دریل

عامل اصلی ایجاد جرقه در صنعت برق وجود فاصله بین دو جسم رسانا در هنگام انتقال جریان الکتریکی است و در این مبحث منظور ما از جسم رسانا ذغال الکتریکی و سطح مقابل آن که می تواند  کلکتور ، اسلیپ رینگ و یا ریل انتقال جریان باشند.
ایجاد فاضله بین ذغال و کلکتور یا رینگ خود از عاملان مختلفی نشئت می گیرد که می توان آن ها را به ترتیب نام برد.
• استفاده از ذغال صنعتی نو بدون آب بندی کردن
• کم بودن فشار فنر یا ضعیف شدن فنر
• خراب شدن کلکتور یا اسلیپ رینگ
• شکستگی سطح ذغال
• وجود گرد و غبار ، کثیفی در سطح ذغال و کلکتور
• خراب یا کثیف شدن جازغالی

فیلم آموزشی تعویض ذغال دریل